رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش درمورد نحوه برخوردن با مردم، افراد و گروهها در سازمانها میباشد. این موضوع با رویکرد سیستمی انجام میگردد. یعنی روابط بین مردم و سازمانها را در مورد با کل افراد، گروهها، سازمانها و سیستمهای اجتماعی تشریح مینماید و هدف آن دستیابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر میباشد.
در مورد فلسفه مدیریت، ارزشها، بینش و اهداف هستند و این موارد خود از فرهنگ سازمانی که ترکیبی از سازمان رسمی و غیررسمی و محیط اجتماعی است نشات میگیرند. اصولاً رفتار سازمانی دارای ۳ مولفه می باشد: بررسی تأثیر رفتار افراد بر فرد بررسی تأثیر رفتار گروهها بر فرد - بررسی تأثیر سیستمهای سازمان بر فرد می باشند.
به صورت کلی اهداف رفتار سازمانی شامل: «توصیف«، فهمیدن»، «پیش بینی» و «کنترل» هست؛ که این چهار هدف از اهداف مهم علم نیز هستند.
- ۹۹/۰۲/۲۵